Returpolitik

Fortrydelses- og reklamationsret 

Har du fortrudt dit køb, er der en fejl i ordre - eller er noget måske gået i stykker? Så er det retningslinjerne nedenfor der gælder, og som du skal følge. Reglerne er en uddybning af vores handelsbetingelser, som du kan læse lige her. Nedenfor finder du reglerne for henholdsvis fortrydelses- og reklamationsretten, og hvordan du benytter dig af disse. Selvom vi med siden her har forsøgt at gøre tilbagesendelse af varer nemt, så kan du altid kontakte os hvis du har problemer. 

 

Sådan bruger du din fortrydelsesret

14 dage efter du har modtaget din ordre, har du som udgangspunkt ret til at fortryde købet, og lade handlen gå tilbage. Nedenfor kan du, hvis du vil, læse mere om de konkrete juridiske regler (og love) der gælder på området - dette gør du ved at klikke på knappen hertil. For nu vil det omhandle hvordan og hvornår du rent faktisk benytter din fortrydelsesret. Når du returnere din vare er det vigtigt at den er:

  • I omtrent samme stand som da du modtog den (skal kunne gensælges som ny).
  • Alene brugt til at prøve på, eller evt. blot at se - men må ikke være egentligt brugt.
  • Desuden skal du inden 14 dage efter du har modtaget din vare, have informeret os om, at du ønsker at benytte din fortrydelsesret - og umiddelbart derefter tilsende os den. 

Opfyldes ovenstående krav, så kan du umiddelbart vælge at benytte dig af din returret. Du skal du være opmærksom på at du, hvis vi vurderer at varen har lidt en værdiforringelse, kun kan modtage en delvis - eller slet ingen - refundering. Start med at kontakte os, og fortæl os at du ønsker at benytte dig af din fortrydelsesret, og medsend ordrenummeret. Du skal putte en seddel i pakken med dit ordrenummer og om skrive om du ønsker pengene retur eller bytte til noget andet. Din mail med disse oplysninger skal du sende til: merch@mckidpro.dk.

I det tilfælde du fortryder købet, skal du selv afholde de forsendelsesomkostninger, der er forbundet med at sende varen tilbage til os. Det er en god idé at du sender pakken på en måde hvor den dels er forsikret, og at du samtidigt får et track&trace-nummer til pakken. Få også gerne en kvittering på at du har afsendt pakken. Det er som udgangspunkt dit ansvar at pakken kommer os i hænde. Pakken skal du venligst sende til:

 

Daily-Merch (v/ Oliver Frost)

Poppelvej 7

9800 Hjørring  

 

Når vi har modtaget og behandlet din vare, vil vi kontakte dig - såfremt varen opfylder ovenstående krav, så vil vi tilbageføre ordrebeløbet til din konto. 

Yderligere juridiske regler for returret

Reglerne for returret er bla. reguleret af forbrugeraftaleloven. Den kan du læse i sin fulde form her. Konkret er reglerne om returret reguleret i forbrugeraftalelovens kapitel 4. Kapitlet beskriver hvornår du kan benytte din returret (bla. i §§ 18-20). Det følger videre af § 24 at du som forbruger af loven selv er forpligtet til at betale returfragten. Af lovens § 24 stk. 5 følger det at forbrugeren som udgangspunkt hæfter for en evt. værdiforringelse. Vil du vide endnu mere om reglerne og juraen bag din fortrydelsesret? Så kan du f.eks. læse mere på Konkurrence- og Fobrugerstyrrelsns hjemmeside, forbrug.dk, lige her

 

 

Sådan bruger du din reklamationsret

Når du skal benytte dig af din reklamationsret, gælder der lidt forskellige regler, alt efter hvilke omstændigheder der er i situationen. Årsagen til dette er at den danske lov differentierer en smule i reglerne for reklamationsret, alt efter hvornår og hvor hvorfor reklamationen sker. Vil du læse mere om juraen bag, kan du klikke i boksen nedenfor og forhåbentlig blive lidt klogere på dette. Når du ønsker at oprette din reklamation skal følgende krav som udgangspunkt være opfyldt:

  • Fejlen/manglens årsag skal have været til stede på det tidspunkt du modtog varen.
  • Efter de første 6 måneder, fra du modtog din vare, er det dig der skal bevise at fejlens årsag var tilstede på købstidspunktet - indenfor de første 6 måneder skal du som udgangspunkt ikke.
  • Du skal have behandlet varen ordentligt, hvis det klart fremgår at du ikke har dette, så er du umiddelbart ikke dækket af reklamationsretten. 
  • Fejlen må ikke være hvad der kan forventes som normal slidtage. 
  • Din reklamationsret skal ske indenfor 2 år fra du modtog varen.

Opfyldes kravene ovenfor, så kan du som udgangspunkt benytte dig af din reklamationsret. Du skal starte med at sende os en mail, hvor du beskriver fejlen, du må meget gerne medsende evt. billeder der viser den fejl/mangel du vil klage over. Husk også at inkludere et ordrenummer så vi kan identificere din ordre. Nedenfor finder du en omskrevet version af den officielle formular til fortrydelsesretten - denne kan du benytte hvis du har lyst, men det er ikke et krav. 

 

Du bør vente med at indsende din reklamation, særligt såfremt du selv er usikker på om den kan godkendes, indtil du har hørt fra os. Tilsender du f.eks. billeder af fejlen/manglen, hvor vi tydeligvis kan se at din reklamation må afvises, så kan vi allerede før du afsender varen give dig besked herom. I første omgang skal du betale for fragtomkostningerne, men såfremt at din reklamation godkendes af os, så dækker vi dine rimelige fragtomkostninger - vi vil dog udbede os bilag herfor. Varen skal sendes til:

 

Daily-Merch (v/ Oliver Frost)

Poppelvej 7

9800 Hjørring  

 

Når vi har modtaget og undersøgt din vare så hører du fra os, og her vil vi komme med forslag til hvordan vi afhjælper din reklamation - såfremt vi mener at den er lovmedholdelig. 

Yderligere juridiske regler for reklamationsret

Reklamationsretten reguleres bla. af købeloven, den kan du læse i sin fulde form her. Helt konkret reguleres reklamationsretten bla. i §§ 75a - 86. Hvis du vil blive endnu klogere på reklamationsretten, og reglerne bag, så kan du f.eks. læse mere på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, forbrug.dk, lige her

 

*De juridiske uddybninger er alene tilbudt som en frivillig service til vore kunder, og er på ingen måde at forstå som juridisk rådgivning eller oplysning. De citerede love, paragraffer, mv., kan være forældede på tidspunktet du læser dette, og du bør derfor altid selv tjekke den nugældende lovgivning. Er du i tvivl om dine rettigheder bør du altid søge juridisk rådgivning.